Beter Wonen Utrecht
Beter Wonen is een vereniging, opgericht in 1997, door een collectief van zorgaanbieders.
Actief voor de Utrechtse regio U16.
Informatie
Over Beter Wonen Utrecht en het lidmaatschap voor (nieuwe) leden en belanghebbende.
Formulieren
Alle formulieren en documenten van de vereniging in een overzicht om te bekijken en te downloaden.
Contact
Neem contact op met een van de bestuursleden middels het algemene e-mailadres of het contactformulier.
Over Beter Wonen
Het doel van vereniging Beter Wonen is om succesvolle uitstroom van cliënten uit instellingen te bevorderen en/of instroom in deze instellingen te voorkomen.
Vereniging Beter Wonen Utrecht heeft een bemiddelende en beleidsmakende rol in de driehoek gemeenten, woning-corporaties en (zorg)instellingen.
In deze rol onderhandelt vereniging Beter Wonen ten behoeve van haar leden met de gemeenten over het beschikbaar stellen van een contingent aan woningen om de maatschappelijke opgave te realiseren.
Het contingent van de beschikbare woningen wordt door het bestuur van de vereniging verdeeld onder haar leden.
De vereniging Beter Wonen wil kennisuitwisseling tussen haar leden en ander betrokken partijen tot stand brengen.
Het bestuur van de vereniging geeft gevraagd en ongevraagd advies aan de gemeente met betrekking tot nieuwe ontwikkelingen en beleidsvorming. Daarnaast neemt het bestuur deel aan diverse overleggen en projecten op het gebied van huisvesting van kwetsbare doelgroepen.
Lidmaatschap
De leden van Vereniging Beter Wonen zijn instellingen uit de Maatschappelijke opvang / Beschermd wonen / Jeugdzorg / Behandeling / Detentie / LVB en andere maatschappelijke werkgebieden, die gevestigd zijn in de U16 regio* en cliënten in deze regio begeleiden. Momenteel zijn zo´n 35 instellingen lid. Klik hier voor een overzicht van de leden van vereniging Beter Wonen Utrecht.
Indien uw instelling nog niet is aangesloten bij vereniging Beter Wonen Utrecht kunt u een verzoek indienen per e-mail aan het bestuur. Wij nemen dan contact met u op om uw aanvraag persoonlijk te bespreken, kennis te maken en te beoordelen.
Bij nieuwe leden kijken wij o.a. naar de gebieden van continuïteit van zorg, kwaliteit, regiobinding van de organisatie en haar cliënten met de U16 gemeenten. Tevens kijken we naar de doelstellingen van de organisatie en de aansluiting op het beleid rondom het huisvesten van kwetsbare doelgroepen en of de instelling gericht is op uitstroom en/of preventie van instroom in instellingen. Een instelling moet zijn ingeschreven in de Kamer van Koophandel.
Instellingen moeten zich bewust zijn van het feit dat zij verantwoordelijk blijven voor de aangemelde cliënten en de afgesloten begeleidingsovereenkomsten die horen bij de huurovereenkomst. Dit moet goed geregeld worden. De begeleiding kan overgaan op een andere instelling, maar mocht het niet goed gaan met de cliënt, kan de woningcorporatie wel op de instelling, die de aanvraag heeft ingediend, terugvallen. De instelling heeft hierbij een verplichting om de cliënt naar goede zorg te begeleiden al dan niet in de eigen instelling.
Er is sprake van een jaarlijkse contributie, te betalen door de aangesloten instellingen aan de vereniging.
* De U16 bestaat uit de volgende gemeenten: Utrecht, Bunnik, De Bilt, Woerden, IJsselstein, Houten, Stichtse Vecht, Nieuwegein, Vijfheerenlanden (met de kernen Vianen, Zederik en Leerdam), Zeist, Wijk bij Duurstede, Utrechtse Heuvelrug, Oudewater, Montfoort, De Ronde Venen, Lopik
Formulieren
Alle formulieren en documenten zijn te downloaden door te klikken op onderstaande grijze buttons.
1. Beter Wonen Aanmeldformulier 2020
INVUL PDF – versie 2
PDF Invuldocument digitaal invullen en printen.
4. Overdrachtsformulier
invul PDF document
PFD bestand om in te vullen voor begeleiding naar een andere instelling.
7. Werkinstructie
Werkafspraken begeleiding horend bij de begeleidingsovereenkomst
2. Beter Wonen Aanmeldformulier 2020
WORD document – versie 2
Word document om uit te printen en in te vullen.
5. Overdrachtsformulier
WORD document
Word bestand om in te vullen voor begeleiding naar een andere instelling.
8. Processchema – nieuw
Aangepast processchema n.a.v. het omdraaien van het proces. Actief voor gemeente Utrecht.
3. Richtlijn woningtoewijzing
Beter Wonen
PDF document bij aanmeldformulier
6. Voorbeeld
Begeleidingsovereenkomst
Wonen met begeleiding horende bij een huurovereenkomst (voorheen 3 partijenovereenkomst)
9. Processchema – origineel
Het uitgewerkte processchema van Beter Wonen Utrecht. Actief voor regiogemeenten.
Bestuur
Het bestuur van Vereniging Beter Wonen wordt gevormd door vrijwilligers werkzaam bij verschillende (zorg)instellingen en woningcorporaties.

Kay Neven
Voorzitter, werkzaam bij De Tussenvoorziening.

Jetske Den Hartog-Spruijt
Penningmeester en bestuurslid, werkzaam bij Lister

Heralt Hogeboom
Bestuurslid, werkzaam bij Leger des Heils

Willemijke de Vroom
Bestuurslid, werkzaam bij Buurtteam Sociaal

Laura Hoogenberk
Bestuurslid, werkzaam bij Mitros
Nieuws
Laatste nieuwsberichten staan op de blog.
Projectleider gevonden
Het bestuur is blij jullie te kunnen berichten dat wij in de persoon van Lori Seraus een ervaren projectleider hebben gevonden. Hieronder stelt zij zichzelf voor. Mijn naam is Lori Seraus en vanaf half februari ben ik werkzaam als projectleider bij Beter Wonen. Mijn...
Nieuwe website / snelkoppelingen
De vereniging Beter Wonen heeft een nieuwe website. Hierdoor zijn de snelkoppelingen veranderd, voor bijvoorbeeld formulieren kun je gebruik maken van de volgende snelkoppeling:
https://beterwonenutrecht.nl/#formulieren
Plan van Aanpak huisvesting en begeleiding kwetsbare doelgroepen
Vereniging Beter Wonen heeft op 17 juli 2019 haar handtekening gezet onder het Plan van Aanpak huisvesting en begeleiding kwetsbare doelgroepen. In het plan van aanpak staan 36 afspraken. Hiermee geeft de gemeente invulling aan het coalitieakkoord. De belangrijkste...
Contact
Hoe kunt u ons bereiken?
Het bestuur van vereniging Beter Wonen Utrecht is uitsluitend per e-mail bereikbaar. Indien telefonisch contact is gewenst, dan kunt u een terugbelverzoek sturen via het contactformulier of onderstaand e-mailadres.
Let op: de vereniging Beter Wonen behandelt zelf geen aanmeldingen van cliënten. Voor vragen over de status van aanmeldingen kunt u contact opnemen met het Vierde Huis via de contactpersoon of uw begeleider van de zorginstelling.
Info@beterwonenutrecht.nl